Автор: Diyana
Провокирана съм от настояването според Западната астрология, че СЛВ е положителен и трябва да се следва, а ЮЛВ - отрицателен и "не трябва да му се оставяме". Това твърдение се ражда след прехвърлянето на едно правило от хорарната към наталната астрология. А именно - в хорара СЛВ указва как ще се развие въпросът, а ЮЛВ - какво вече се е случило.
След Дейн Ръдиър и Астрология на личността това правило влиза в натала във вида "СЛВ показва посоката, предназначението ни в тоя живот, ЮЛВ сочи миналите ни опитности - нашата карма от миналото и миналите ни животи". Следва Изабел Хики - "Духът ни трябва да следва пътя на СЛВ, за да се развива. Духът ни трябва да отрича и да се пази от клопката на ЮЛВ, защото това е пречката пред нашето духовно израстване".Тоест, имаш ЮЛВ в 10-ти дом. Вече си правил кариера, бил си обществено значим авторитет, бил си Някой. Сега, моля, си гледай къщата и се отдай на семейството и себе си, развивай си СЛВ в кухнята. Самият Ръдияр в по-късните си книги се връща все по-близо до класическата (и даже ведическата) философия на астрологията.
Това, което се изпуска в западните интерпретации, е, че основното значение на Възлите е, че те са "Еклипсори", предназначението им е да показват
затъмненията. Това е причината, поради която са започнали да ги изчисляват в началото - за да се предсказват затъмненията. При Слънчево или Лунно затъмнение има съвпад на някой от възлите със светилата. Значението "да си еклипс, затъмнен" също е ясно - засенчен, невидим, атакуван, погълнат, съществуването ти е застрашено и отречено. Ако си невидим, значи не съществуваш. Затова според класическите астролози и от двете страни на кълбото затъмненията винаги са "предсказвали" негативни събития с непредсказуемо развитие. Поради това нито северният, нито южният възел са имали някакви вътрешноприсъщи им позитивни характеристики.
Ведическите (и въобще древните) астролози разчитат на директното наблюдение на заобикалящия свят и астрологията се основава именно на такива преки наблюдения на звездното небе. Затова и транссатурновите планети не са важни в джйотиш - тяхното движение не е било възможно да се наблюдава и да се изведе някаква реална закономерност тук на земята, свързана с реални житейски събития. И тъй, наблюдавайки, са установили, че Раху и Кету затъмняват всички планети, с които са в съвпад, но влияят най-зле именно на светилата, точно защото съвпадат с тях в момент на Лунно и на Слънчево затъмнение, за които се каза вече, че вещаят катастрофални събития.
Раху, когато попадне върху планета, я нагнетява, намагнетиризира нейната природа, преекспонира начина й на изразяване, понякога в уродлив вид. Когато Раху и диспозиторът му са добре поставени, това енергизиране носи постижения, насочени усилия, удовлетворение. Когато Раху и господарят му са наранени и отслабени, се активират проявления като сляп егоизъм, пристрастяване, обсесивни наклонности, неточна преценка и груб материализъм - да имаш, за да имаш, а не за да постигнеш някаква цел отвъд имането.
Кету действа наобратно, но със същия резултат - в съвпад с планета, я обезсилва, може да я унищожи, правейки я неефективна, човек няма никакъв контрол над делата на съответната планета и е играчка на обстоятелствата. Но добре поставен Кету или господарят му, може да насочи делата по планетата в полза на безусловната грижа за другите, духовната отдаденост и състрадание.
Тоест, Раху показва пътя ни към успех в земния план, в живота ни тук и сега, а Кету ни тласка към "тънките светове" и вечността. Кой каквото си избере да следва. Преценката кое е добро и кое е лошо от двете, е трудничка.
Южният възел, Кету, се свързва с умението да си никой. На практика представлява способността да си невидим, заличаването на личността, да си незабележим, пренебрегван, безпомощен, неспособен да отстояваш себе си. Но това има два полюса - вечно обясняващ се, отстъпващ и извиняващ се човек, страхлив, безхарактерен и безгръбначен, който се приспособява към външните условия, нагажда се към изискванията на силния, който не смее да поиска, а и не очаква да получи това, което му е нужно. Или развитият духовно човек, който се е научил да бъде добър, благороден, чист в делата си, непредубеден и добронамерен, който е способен да общува със света и да предаде акумулираната божествена любов и мъдрост.
Северният възел, или Раху, от друга страна, е неприкритият материализъм,
ненаситен стремеж към успех, изключително високата самооценка, неспособността да откликнеш на другия, склонността към порочност, развала и провала

. Но ако е балансиран в картата, ако е подкрепен от бенефици и добре поставен, той е сигнификаторът на изключителните успехи, на великите постижения, на огромното богатство, на дисциплинираните усилия и непреклонния стремеж към целта. Раху ражда шампионите.
И ето още малко асоциации на възлите.
| Раху, СЛВ | Кету, ЮЛВ |
| Психологически характеристики |
| Нарцистичен | Ниска самооценка |
| Обсебващ, натрапчив | Боязлив, страхлив |
| Горделив | Изпълнен със съмнения в себе си, самоизмъчващ се |
| Амбициозен | Отчужден и незаинтересован |
| Материалист | Духовен |
| Разфокусиран | Вглъбен, ограничен и тесногръд |
| Впечатлителен, лесно се въодушевява, чувствителен | Ригиден, фиксиран, безкомпромисен |
| Екстровертен | Интровертен |
| Жертва на заблуди, илюзии и самоизмами | Жертва на панически страх, кошмари и лоши предчувствия |
| Обладан, обсебен, налудничав | Разтревожен, кахърен, угрижен |
| Противоречив, непоследователен | Гневен, сърдит, буреносен облак |
| Ненаситен | Аскетичен |
| Увереност, оптимизъм | Съмнения, песимизъм |
| Конкуриращ се, съревноваващ се, борбен | Отказващ се, примиренец, пораженец |
| Снизходителен, угаждащ си, пищен, екстравагантен стил | Пуритан, непреклонен, аскетичен стил |
| Начин на действие |
| Започващ, иницииращ действието, ревностно преследване на резултата | Приключващ, оставя нещата да се случват, демобилизация, отпускане, освобождаване |
| Прикриване, стиснатост | Разкриване, споделяне |
| Свръхкомпенсиращ, надценяван | Некомпенсиран, невъзнаграден, подценяван |
| Засенчващ, налагащ се, изпъкващ | Изчезващ, криещ се, невидим |
| Разрушение чрез пряко нападение, овладяване отвън, инвазия, потоп | Разрушение чрез деградация, превземане отвътре, задръстване, задушаване, интоксикация |
| Отказ, отхвърляне, изоставяне | Покана, привличане, напътстване, съветване |
| Основни теми на проявление |
| Колективното | Частното |
| Светски успех | Индивидуалното |
| Слава - Власт - Популярност | Мъдрост - Концентрация - Просветление |
| Придобиване | Загуба |
| Бунт - Революция - Размирици | Отстъпление - Отбой - Въздържание |
| Харизма - Блясък | Скромност - Смирение - Задръжки |
| Холистично, цялостно, общото | Тясното, единичното, детайла |
| Настоящия живот | Миналите животи |
| Публично | Интимно |
| Чуждестранни дела, контакти с чужденци | Духовно усамотение |
| Мафия, група, организация | Отшелникът |
| Пирова победа | Израстване чрез пораженията |
| Кръг - Уста | Линия - Опашка |
| Електрически удар | Огън |
(Нарасимха Рао, Ханк Фридман, Дейвид Фроули, С. Рави, Б. В. Раман и компания

)
Виц за възлите. Трима отдадени монаси обсъждали духовните си практики. Първият казал "Отказах се от всичко материално, вече съм никой". Вторият: "Аз свърших повече работа и направих повече жертви от теб, аз съм наистина никой". Третият - "Аз правя това по-дълго и от двама ви, взети заедно. Аз съм абсолютно никой!"
Пример за Раху, маскиран като Кету

.