К В А Д Р А Т И П О Л О В И Н А
Числа 8, 3, управители Слънце, Плутон; в заточение Хирон, Уран; в екзалтация Уран, Плутон; в падение Луна, Меркурий.
Съставяйки 3/8 от дъгата 360º, дъгата на квадрата и половина 8 пъти се нанася в утроената пълна дъга 3 х 360º = 1080º. Оттук произтича неговото потенциално отношение към материализираната в пространството форма, относително гъвкава, макар и нежива структура. От друга страна, като обръщение на полуквадрата, квадратът и половина представя структура, изходно външна по отношение на човека, а не заменяща със себе си вътрешно присъща жива част. Символ на квадрата и поло-вина може да служи тъп инструмент, даден на човека като нежива и в известна степен отчуждена от него структура, по отношение на която той има голяма свобода на действието и има волята да я приспособява към себе си или себе си към нея с цел за достигане на по-адекватно съществуване в света, при което тук потенциално са включени големи възможности (символизирани от тройката - знака на хармония), тоест в резултат на проработка човекът може да получи много гъвкав, надежден и удобен инструмент, макар че първо начално той ще се окаже неудобен, груб и тъп, тоест неспособен към изпълнението на своите задачи, което предизвиква у човека естествено чувство на раздразнение, отличаващо се обаче от раздразнението на полуквадрата - последното носи по-интимен и по-личен характер.
При активиране на квадрата и половина у човека възниква характерно усещане, че той се занимава не със своята работа и поради това (естествено) тя се получава зле. При все че има някакви приспособяващи механизми и човекът отначало започва да прави това, за което се е хванал, доброволно или не, както може, тоест недодялано и, най-често презира своите инструменти (в това число и програмите на подсъзнанието) като груби и несъвършени. Обаче кармично, той е длъжен да се научи да изпълнява с тях фина и деликатна работа, след което тя по вълшебен начин става (или се оказва) извършена сама (подобно на това, както в известната приказка тиквата става карета, плъховете - кочияши и т.н.).
СЛЪНЦЕТО КАТО УПРАВИТЕЛ НА КВАДРАТА И ПОЛОВИНА символизира императивния характер на ситуациите, в които на човекът се налага волю-неволю да използва груби или непривични за ръцете му инструменти за изпълнение на (от негова гледна точка) фини, трудни или по принцип нерешими задачи. Например квадрат и половина между Меркурий - Луна може да даде, особено при раняване на Луната, проблема безсъние. Императивността тук се проявява в това, че всяка вечер трябва да се заспива, а грубостта на взаимодействието на ума с подсъзнанието се изразява в неумение да се изключи менталната медитация, да кажем, превеждайки я в приспиващ брой слонове.
Тук трудността се състои в това, че праволинейните усилия не водят до положителни резултати нито във външните, нито във вътрешните проблеми и трябва да се търси някакъв непряк начин за използване на инструментите или да се приспособи към тях самия човек, променяйки своите възгледи, отношението към проблема и взаимодействието с инструментите (за което има големи възможности), не изоставяйки опитите до момента, в който инструментите не получат своите истински вълшебни качества. На ниско ниво човек не разбира това и, в сферите на активностите на квадрата и половина в дълбината на душата е уверен в своята несъстоятелност, защото съдбата не един път го е заставяла да се убеди, а да се повярва в своите скрити способности, тоест че тиквата ще се превърне в карета, може би е значително по-трудно, отколкото в това, че Пепеляшка може да се омъжи за прекрасния принц и, макар че второто (очевидно) е невъзможно без първото, хората, особено девойките, рядко четат приказките внимателно и обръщат повече внимание на щастливия край, отколкото на средствата за неговото постигане.
ПЛУТОН КАТО НАМИРАЩ СЕ В ПАДЕНИЕ И ЕКЗАЛТАЦИЯ ПРИ КВАДРАТА И ПОЛОВИНА символизира вътрешното изчистване, необходимо за това, за да може да заточи инструментите, да направи ловки своите непохватни ръце и изпълни заданието на квадрата и половина. С други думи, ниското качество на инструментите и навиците за общуване с тях са свързани с това, че самият човек в съответните области е недостатъчно чист и, кармата, преди да даде в ръцете му скалпел изисква, те да бъдат стерилни.
Например, квадрат и половина между Слънце - Луна дава общо усещане за неловкост и липса на умения, с каквото и да се захване човек, тоест всички прояви на неговите инициативи се препъват в несъвършенството на подсъзнателните навици. От друга страна, всички опити за удовлетворение на потребностите, даже елементарни, се оказват неудачни, или по вътрешни, или по външни обстоятелства, при което самият човек решително не може да разбере в какво се състои същността. Оказва се, че за да бъдеш егоист също е необходимо умение, а при човека не се получава дори това. Тук Плутон създава за проработка на аспекта такива външни и вътрешни ситуации, когато на човека е нужно да активира принципите на двете планети във висока октава, напълно отказвайки се както от нисша воля, така и от биологически-социален егоизъм и, да прави само това, което (според ситуацията) е императивно необходимо, гледайки на нея със съвършено обективни, но много внимателни очи, и всички прояви на личната воля и егоцентрични тенденции моментално разрушават всичките негови усилия.
Тънкостта се състои в това, че квадрата и половина като минорен аспект се включва само когато са активни принципите и на двете образуващи го планети и, ако е активна само една от тях, човекът, особено ако тя е хармонична, може да си позволи да се отпусне и я включи не в най-висшата възможна за самия него октава. Но веднага след като се включи втората планета, която сама по себе си, без влиянието на първата, може също да не изисква особено преразглеждане, квадрата и половина незабавно показва себе си, човекът всичко изпуска от ръцете си и, потомствената дворянка се превръща в бедна старица с продупчено корито, а златната рибка отплува за дома си.
ХИРОН КАТО НАМИРАЩ СЕ В ЗАТОЧЕНИЕ ПРИ КВАДРАТА И ПОЛОВИНА символизира кос-вената необходимост от изход зад праволинейните и привични подходи на работа с тъпите инструменти, които предлага този аспект. Пряка безизходица тук няма и, изглежда, че може да се работи с тези оръдия и средства, които са налични. Например, да се отделя зърно по зърно лещата от пепелта, обаче натуралния експеримент показва, че в крайна сметка този подход е неудовлетворителен (до сутринта не ще успеем) и, трябва да се търси друго, да кажем, да извика на помощ мравки или други вълшебни помощници. Вълшебството (символизирано от Хирон) е свързано с промяна на възгледите към обекта и преход на по-високи енергийни вибрации (например, доброта вместо сила). Заточението на Хирон означава, че вълшебството помага не винаги, а само в напълно определени ситуации, когато към него следва да се прибягва, но това не е просто и не зависи само от самия човек. Във външния живот това обстоятелство символизира вълшебните помощници, които се появяват сами по себе си (тоест изпраща ги кармата), а не по волята на героя. Във вътрешния живот проработката на квадрата и половина става със скокове, към които човекът може да подготвя себе си, но моментите и обстоятелствата, при които това става, за него са неочаквани и практически неуправляеми. Това са различни озарения, просветления, посвещения и т.н. По такъв начин, зад непосредствената видимост на обичайната, макар и неудобна работа квадрата и половина скрива реална безизходица, преодоляването на която е свързана с дълбоки вътрешни преобразования, често съпроводени с мистични преживявания, а докато човек не разбере това, аспектът постоянно му създава позабравено усещане за непреодолимо препятствие, истински видимо и осезаемо само от човека, защото предаването на съответните преживявания на другите е много трудно: квадратът и половина, за разлика от квадрата, създава прегради, които отвън често изглеждат несериозни, смешни или смехотворни. Реално за самия човек това разбира се не е така, макар че под хипнозата на общественото мнение той може да изтласка своите истински усещания в подсъзнанието.
УРАН КАТО НАМИРАЩ СЕ В ЗАТОЧЕНИЕ И ЕКЗАЛТАЦИЯ ПРИ КВАДРАТА И ПОЛОВИНА символизира характера на обстоятелствата, при които се активира този аспект и стила на решаване на съответния проблем: гръм от ясно небе. Обаче този гръм, като правило, е виден само от подготвен човек, по характерното ураново напрежение и съпътстващите го малки искри, които се явяват символи на голям енергиен разряд. Заточението на Уран е символично представено в приказката със заплахата за смърт за неизпълненото задание. В живота тази заплаха е маскирана от минорния характер на аспекта, но отговорността за срива на взаимодействието на двете планети в квадрата и половина човекът усеща много добре, ако не по-отрано, то във всеки случай впоследствие, по твърдите неприятности, не съответстващи на видима вина на човека (тук говори още и падението на Луната). Екзалтацията на Уран символизира високото ниво на творческото начало, което квадрата и половина изисква от човека, а при проработка предлага само. По принцип, ситуацията на квадрата и половина допуска значително по-голяма свобода на волята и творчество-то на човека, отколкото ситуациите на полуквадрата (с инструменти, макар и груби, човекът има повече възможност за маневри, отколкото с протеза), но само с достигане на високо ниво, превъзхождащо обикновените ментални маневри (съчетание на екзалтация на Уран с падение на Меркурий, което символизира при проработка възможността на истинско, непостижимо за ума чудо).
ЛУНА КАТО НАМИРАЩА СЕ В ПАДЕНИЕ ПРИ КВАДРАТА И ПОЛОВИНА символизира грубостта и ниското еволюционно ниво на програмите на подсъзнанието, включващи се при активирането на аспекта. Тези програми често функционират като рефлекси и, да се видят и преустроят обикновено е трудно, както е трудно да се поправи навик с грубо поведение, даже когато човек смята това за съвършено необходимо. Тук има скрит, но подсъзнателно добре усещан протест, приличащ на чувствата на забогатял търговец, от малък привикнал да пие водка, но при промяна на социалния слой принуден да мине на коняк. С други думи, да се работи с груби инструменти е значително по-леко и естествено, отколкото с фини, но се получава лошо, вследствие на което възниква вътрешно напрежение и раздразнение. Но естественото нежелание да се ликвидира неочаквано възникващата грубост на взаимодействието на планетите или, когато това стане очевидно необходимо, склонността на подсъзнанието към решаването на този проблем на принципа "клин клин избива", което в дадения случай не се получава, създава особени затруднения в проработването на квадрата и половина, действието на който във вътрешния свят, човекът много трудно може някак да осъзнае. Защото тук цензурата на подсъзнанието, хранейки се с грубите енергии на взаимодействието е особено силна и, причините за вътрешна неудовлетвореност дълго изглеждат на човека ирационални. Тук е необходима безкористна, тънка и грижлива проработка на ситуацията на квадрата и половина, защото в дадения случай простотата, като правило, е по-лоша от кражбата.
МЕРКУРИЙ КАТО НАМИРАЩ СЕ В ПАДЕНИЕ ПРИ КВАДРАТА И ПОЛОВИНА символизира характерните трудности, възникващи при опитите да се решат или поне осмислят проблемите, които аспектът поставя. На ниско ниво падението на Меркурий дава неловкост на ръцете и усещане на пълна безнадеждност в опитите да приспособи инструментите към работа или себе си към тях и, действително, метода на рационално мислене или казано по-просто, разпростирането на мозъка тук нищо няма да даде: проблемът не се решава на това ниво: необходими са уранови откровения. Във вътрешния живот падението на Меркурий означава безнадеждност на рационалните убеждения, пряко самовнушение и други подобни методи в сферите на квадрата и половина, където подсъзнанието открива грубостта и ниското ниво на своите програми. Квадратите и половина на планетите с вътрешна проява (Луна, Венера, Сатурн, Нептун) дават грубост на възприятията, квадратите и половина на планетите с външна проява (Слънце, Марс, Юпитер, Плутон) - грубост на изразяването и, това за човека е толкова естествено, че да убеди себе си да чувства и действа по-друг начин той практически не може, даже дълбоко осъждайки и презирайки тази своя "долна" натура.
Проработката върви по пътя на косвеното и значително по-финото използване както на рефлекторни навици (нервната система), така и на рационалния ум. Човекът е длъжен да намери принципно нов режим на използване на инструментите и начините на своето въздействие с тях. Например, квадрат и половина на Плутон към Венера или Юпитер може да даде интерес към социалните проблеми, свързани с престъпността и, изкореняването на социалното зло. На ниско ниво такъв човек ще счита, че злото, затворено в човека, трябва да се унищожава заедно с него за назидание на останалите потенциални престъпници. Такива хора смятат смъртната екзекуция за необходимо и най-важно наказание и предупреждение на тежките престъпници.
На по-високо ниво човекът вече разделя злото в човека, неговото нисше начало, тласкащо го към престъпление и висшето, имащо противоположно въздействие, и тогава всяко наказание в неговите очи ще има двойна роля, защото ще влияе както на нисшето, така и на висшето начала, а смъртната присъда означава прекратяване на съществуването и на двете, и се възприема като лечение на хрема с метода ампутация на глава.
На първо ниво на проработка на квадрата и половина човекът се старае да изтласка съответните проблеми в подсъзнанието, тоест втълпява си, че всичко е наред и, освен това, именно такова взаимодействие между планетите се явява образцово. Например, квадрат и половина между Луна - Венера дава грубост в любовта и семейния живот, по повод на което човек може напълно искрено да каже: "И какво, цялата страна живее по този начин" и, да му се възрази поради някаква причина е много сложно и най-често въобще нежелано, защото квадратът и половина на това ниво може да профанира всяко чувство и мисъл и да унищожи всякакъв идеал. В сферите на квадрата и половина човек със силна енергетика може да застави своето обкръжение да деградира силно, макар че той няма да разбере какво реално прави, считайки, че той учи хората да виждат най-същественото и да не се отвличат към глупави и никому ненужни тънкости. Например, квадрат и половина между Меркурий - Нептун може да даде литературовед, сериозно критикуващ поета-мистик за логическата противоречивост на стиховете му, а също непоследователност и неоформеност на жизнените позиции на лиричния герой, при пълно отсъствие на гражданска.
Слаб човек с квадрат и половина на първо ниво на проработка в неговите сфери ще има чувство за силна непълноценност, възможно е да бъде изтласкано в подсъзнанието и, убеждението му е, че е по-добре да не се хваща с нагласяването на принципите на планетите (и сферите, управлявани от тях), защото притежава опита, че нищо хубаво от това няма да излезе и не може да произлезе.
На второ ниво на проработка на квадрата и половина човек усеща неговото влияние като дисхармонично и се опитва нещо да му противопостави. Във външния живот той се старае да работи по-акуратно и, макар че инструментите не го устройват, той опитва да приспособи себе си към тях и да ги приспособи към своя труд и проблеми. Наистина, това се получава лошо, но затова пък човек разбира своите недостатъци и се учи по-внимателно да се отнася към външния свят, за сметка на което областта на дисхармоничност се свива, но общото усещане за дискомфорт остава. На това ниво човек може да поддържа на необходимата висота принципа само на една от планетите на квадрата и половина, а трябва да повишава вибрациите и на двете едновременно, което се възприема от подсъзнанието като безнадеждна задача. Трудността се състои в това, че квадрата и половина като минорен аспект не създава отчетливо и постоянно действащо препятствие. За разлика от квадрата, той се включва епизодично и, поради това човек вътрешно възприема проработката му като факултативно занятие, което изисква (както той вижда) много усилия, а успехът е съмнителен и е непонятно как да се стигне до него. На това ниво човек усеща влиянието на квадрата и половина преимуществено като грубост на епизодично възникващи външни влияния, с които той не е в състояние удовлетворително да се справи, но те обикновено бързо минават сами по себе си, макар че оставят неприятен спомен. В крайна сметка карате не се учи заради малки банда хулигани, които веднъж в годината изискват, наистина по груб начин, част от съдържанието на торбичката (квадрат и половина между Марс - Сатурн; обаче ако е ранен, са възможни тежки фобии).
На трето ниво на проработка на квадрата и половина човек обръща максимално внимание на грубостта и несъвършенството на взаимодействието на планетните принципи във вътрешния свят, усещайки, как вътрешната дисхармония поражда външната. В хода на вътрешната работа човек постоянно намира конкретни нисши програми на подсъзнанието, препятстващи хармоничното взаимодействие на планетни-те принципи и, отначало неутрализира тяхното действие, а след това трансформира тези програми в по-приемливи. В хода на тази работа човек дълбоко вниква във влиянието на двете планети в своя живот - и външен, и вътрешен, и тънките методи, които той е изработил в борба със самия себе си се оказват ефективни и за другите. Основният момент, отличаващ третото ниво на проработка от второто се изразява в това, че човек усеща като съвършено неприемливи за себе си даже редките и кратковременни активирания на този аспект, съпровождащ се със силно понижение на еволюционното ниво както на собственото поведение, така и на външни ситуации и вижда техните далеч отиващи кармични последствия, което се явява стимул за дълбоко изучава- не и решение на проблемите за взаимодействие на планетните принципи, които на трето ниво на проработка на квадрата и половина престават да се струват факултативни. Например, квадрат и половина на Сатурн на второ ниво на проработка дава на човека потребност да бъде внимателен в сферите на Планетата, а на трето човек вижда, че това е недостатъчно, открива корените на фобиите и се старае да ги преодолее, по пътя на намиране на мъдрост и виждане на кармата в сферите на Планетата.
На четвърто ниво на проработка на квадрата и половина човек усвоява основните тънкости на взаимодействието на планетите, неговите инструменти се оказват далеч по-съвършени, отколкото е изглеждало по-рано и, трудът с тяхна помощ става творчески в най-добрия смисъл на думата: тук вече се усеща конструктивното влияние на Уран като намиращ се в екзалтация при аспекта. На това ниво на майсторство и с инструментите обезателно стават вълшебни изменения, макар и не винаги забележими за неизкушения човек. Цигулката в ръцете на виртуоз - това е друг инструмент, отколкото в ръцете на ученика, на когото засега не са достъпни високите вибрации. Въобще момента на одушевяване и одухотворяване на
инструмента на четвърто ниво на проработка на квадрата и половина е обезателно, иначе майсторът не може да работи с него. На това ниво човек е способен да създава материални форми, които да въплътят в себе си неговия дух и да вдъхновят учениците и почитателите. Той може почти материално да помогне на другите хора в проработката на съществуващите планети, особено ако те стоят в напрегнат аспект. Това ниво на проботка на квадрата и половина дава външно по-видими и осезаеми резултати, отколкото проработката на полуквадрата, която е повече свързана с увеличението на вътрешния потенциал.